Jak dużo wody należy pić w ciągu dnia?

autor Redakcja
0 komentarzy

Stare łacińskie przysłowie głosi: in vino veritas, in auqa sanitas, co tłumaczymy jako: w winie prawda, w wodzie zdrowie. I rzeczywiście, woda jest nieodzowna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. O ile bez jedzenia przeżyjemy nawet kilka tygodni, o tyle bez wody śmierć nadchodzi po kilku dniach. Spore kontrowersje budzi jednak temat związany z tym, jak dużo wody powinniśmy pić w ciągu dnia. Wiele zależy od indywidualnych uwarunkowań.

2 litry dla osoby dorosłej wystarczy?

Przyjmuje się, że w ciągu doby nasz organizm pozbywa się nawet ponad 2,5 litra wody. Najwięcej tracimy z moczem przez nerki. Spora część uchodzi wraz z potem, a także przez płuca w procesie oddychania. Dzienne spożycie wody powinno być zbliżone do ubytku. Problem w tym, że ubytek wody dla każdego człowieka może być inny, a wpływa na to mnóstwo czynników: tryb życia, dieta, waga ciała, ogólny stan zdrowia. Na ubytek wody wpływa także temperatura powietrza – w lecie jest on znacznie wyższy, aniżeli w zimie. Jak się jednak okazuje, 2 litry wody dla dorosłego człowieka to często za mało.

Czy można sprawdzić dzienne zapotrzebowanie na wodę?

Jak najbardziej, istnieją sposoby na oszacowanie indywidualnego zapotrzebowania na podstawie prowadzonego trybu życia. Istnieją specjalne kalkulatory, które uwzględniają: wzrost, wagę, wiek, prowadzony tryb życia, a także porę roku. Wyniki mogą być bardzo różne. Dla przykładu, osoby uprawiające sport 3-4 razy w tygodniu potrzebują znacznie więcej wody, aniżeli osoba prowadząca siedzący tryb życia. Jedno jest pewne – za mało wody to ogromny problem, ale i za dużo wody to stan nieodpowiedni. Przydatna może być zatem konsultacja z dietetykiem.

Jakie są objawy niedoborów wody w organizmie?

Warto także obserwować sygnały, jakie wysyła nasz organizm. Do popularnych objawów niedoboru wody możemy zaliczyć: wzmożone pragnienie, wysychanie ust i jamy ustnej, rozdrażnienie, problemy skórne, spadek sił fizycznych i kondycji. Pamiętaj, że dzienne zapotrzebowanie wody uzupełniają także inne napoje i soki. Wyjątkiem jest alkohol, kawa i herbata – mogą one wypłukiwać wiele ważnych substancji mineralnych dostarczanych wraz z wodą.

To powinno ci się spodobać

Dodaj komentarz